Pressemeddelelse

Absurd afvisning af ansøgere til pædagogisk uddannelse

Mens en stadig større andel af de ansatte i dagtilbud er ufaglærte, bliver kvalificerede ansøgere til pædagogisk uddannelse afvist i hobetal. Optag flere nu, lyder opråb fra FOA.

At planlægge og iværksætte lege, som fremmer motorikken, bevægelse i naturen eller sociale og inkluderende aktiviteter. At give tryghed og omsorg og sikre trivsel og udvikling.

Det drømmer stadig flere om at gøre til deres levebrød, og derfor søger de ind på erhvervsuddannelsen som pædagogisk assistent. Men selv om efterspørgslen på de faglærte, pædagogisk uddannede stiger i kommunerne, bliver der afvist næsten lige så mange, som der bliver optaget på uddannelsen. Det viser en opgørelse fra Danske SOSU-skoler.

En helt absurd situation, siger formand for pædagogisk sektor i FOA Kim Henriksen.

”Det giver ingen mening, når vi har så hårdt brug for ansatte med stærke, faglige kompetencer, og interessen for at læse til pædagog daler, at vi så afviser mennesker, der brænder for at tage en anden solid pædagogisk uddannelse. Imens bare stiger andelen af ufaglærte i dagtilbud. Det virker som en helt absurd situation,” siger sektorformanden.

Helt konkret blev der således i 2023 optaget næsten 1.700 elever. Samtidig blev 1.400 kvalificerede ansøgere afvist, fordi den såkaldte dimensioneringskvote hindrer et yderlige optag pga. manglende lærepladser. Ifølge FOA bør kvoten derfor erstattes med en ny lærepladsaftale, der sikrer mindst 3.000 pladser.

”Lige nu går vi hvert år glip af næsten halvandet tusinde pædagogisk uddannede, mens der i vuggestuer, børnehaver og i dagplejen er brug for flere pædagogiske assistenter. Det gælder også på det specialiserede socialområde, hvor mange ansatte er ufaglærte. Vi er nødt til at sikre et højt fagligt niveau både for børn og for mennesker med psykisk sygdom eller fysiske og mentale handicap. Det kræver, at flere har en pædagogisk uddannelse,” fastslår Kim Henriksen.

Sammen med KL aftalte FOA ved forårets overenskomstforhandlinger at oprette en inspirations- eller såkaldt spireordning, som giver teenagere mulighed for at blive ansat på dagtilbudsområdet for at vække deres interesse for fagområdet.

”Spireordningen skal netop give de unge smag for faget. Hvis det sker, er det da noget af en bitter pille at sluge at blive afvist fra uddannelsen. Så falder vores indsats for at trække flere til faget ad den vej til jorden,” siger Kim Henriksen.

Han minder samtidig om en anden vigtig vej til at få uddannet flere pædagogiske assistenter. Nemlig at uddanne ansatte, som allerede har flere års relevant erhvervserfaring og samtidig er over 25 år. Ved at få merit for deres praksiserfaring kan de tage skoledelen af den ellers godt tre år lange uddannelse på 42 uger. Det gælder både på special- og dagtilbudsområdet. Alene på dagtilbudsområdet er der i dag omkring 7.300 pædagogmedhjælpere, som vil kunne tage uddannelsen i et forkortet forløb.

”Vi står altså med et enormt uforløst potentiale, når det handler om at skaffe flere pædagogisk uddannede til både vores børn og til nogle af samfundets mest sårbare borgere. Det skal vi udnytte hurtigst muligt. Både ved at øge optaget og lave flere uddannelsespladser til pædagogiske assistenter og ved at uddanne de mange, dygtige ansatte, som allerede har flere års erfaring,” siger Kim Henriksen.

Kim Henriksen

Sektorformand - Pædagogisk

Mobil: 31 62 32 33