Sektorformand Tanja Nielsen, Social- og Sundhedssektoren i FOA

Ny overenskomst på FOAs område

FOA og kommunerne har indgået den første overenskomst for såkaldte ”selvudpegede hjælpere”. Det er en væsentlig udvidelse af FOA-fællesskabet siger Tanja Nielsen, formand for Social- og Sundhedssektoren.

FOA og Kommunernes Landsforening har indgået en ny overenskomst for selvudpegede hjælpere. Den trådte i kraft den 1. september 2024.

”Det er en væsentlig udvidelse af FOA-fællesskabet. Med denne overenskomst har vi sikret de selvudpegede hjælpere nogle grundrettigheder, de ikke havde før. For eksempel løn under sygdom, pension, den sjette ferieuge og forhøjet ferietillæg. Denne gruppe løser en vigtig og kompleks plejeopgave. Nu har vi et fundament vi kan bygge videre på og sikre, at der bliver skabt nogle bedre vilkår for disse medarbejdere i fremtiden,” siger Tanja Nielsen.

Selvudpegede hjælpere er typisk familiemedlemmer til en syg borger, der ansættes til at pleje og passe denne. De får som udgangspunkt samme løn og pension som en ufaglært på social- og sundheds-overenskomsten.

”Vi er glade for, at KL gik med ind i dette arbejde omkring en overenskomst på området. Det har vi arbejdet for siden 00’erne,” fortæller Tanja Nielsen.

Området bestod i marts 2024 af 3112 personer, svarende til 1169 fuldtidsansættelser. FOA har aftalt med KL at følge området nærmere i OK-perioden og tage det med i drøftelserne ved OK26.