FOA og 3F: Rundbarbering af uddannelse til ledige strider mod al sund fornuft

Det giver absolut ingen mening at skære på uddannelse til de ledige, som regeringens såkaldte ekspertgruppe netop har foreslået, mener to af landets største fagforbund FOA og 3F.

Af: Helena Mikkelsen, fagpolitisk ordfører i FOA og Søren Heisel, forbundssekretær i 3F

Kort før sommerferien kom Ekspertgruppe for fremtidens beskæftigelsesindsats med deres anbefalinger til regeringen.

Vi gik ud fra, at anbefalingerne skulle handle om anbefalinger til en indsats, som understøtter, at virksomhederne får den arbejdskraft, de har brug for, og at ledige hjælpes hurtigst muligt tilbage i arbejde.

Når man læser anbefalingerne, handler de imidlertid først og fremmest om, hvordan der kan spares 3 mia. kr. årligt.

Ekspertgruppen anbefaler blandt andet, at der skæres markant i de lediges ret til uddannelse og omskoling. Der skal ikke længere være ret til jobrettet uddannelse i de første seks måneder af ledighedsperioden.

Det strider mod al sund fornuft, hvis ledige først skal have ret til jobrettede uddannelse efter et halvt års ledighed. Vi i fagbevægelsen har tværtimod arbejdet for at gå den stik modsatte vej, nemlig at ledige bør have ret til jobrettet uddannelse fra første ledighedsdag. Hvilket både er til gavn for den ledige og virksomhederne.

Det et meget muligt, at den såkaldte ekspertgruppes forslag om at rundbarbere de lediges uddannelsesrettigheder passer ind i deres excel-ark, men vi, der har vores gang i virkeligheden, ved, at uddannelse virker.

For os er det helt afgørende, at den ledige murer, der har slidt sine knæ op efter mange års slidsomt arbejde, fortsat har mulighed for at tage et 7-dages certifikatkursus til gaffeltruck, så han nemt kan gå ud og tage sig et arbejde fx inden for industrien. Eller at social- og sundhedsassistenten, der har været væk fra faget, hurtigt kan tilegne sig opkvalificerende kurser inden for fx medicinhåndtering og kliniske opgaver eller up to date viden i forhold til fx demens eller palliation.

Og det er vigtigt, at retten til at uddanne eller omskole sig kommer lige efter, man har mistet sit job, så man hurtigt kan komme tilbage i arbejde igen. For skal man gå og vente et halvt år, før man kan får de nødvendige kompetencer, som gør, man kan komme i arbejde igen, ja så er der stor risiko for at blive langtidsledig. Derfor er retten til hurtigt at komme i jobrettet uddannelse et vigtigt, hurtigt og billigt redskab for vores medlemmer til at finde nye veje tilbage på arbejdsmarkedet.

Desuden er forringelsen af de lediges uddannelsesrettigheder et direkte angreb på det flexicurity-princip, der gælder på det danske arbejdsmarked. For har man forsikret sig i tilfælde af ledighed, så bør man også have ret til uddannelse eller omskoling for hurtigst muligt at komme tilbage i arbejde.

Derfor er vores helt klare vurdering, at ekspertgruppens anbefaling om at skære i de lediges uddannelsesrettigheder både vil skade fleksibiliteten og trygheden på det danske arbejdsmarked, og ikke mindst virksomhedernes mulighed for at få den kvalificerede arbejdskraft, de efterspørger.

Vi vil derfor på det kraftigste anbefale, at beskæftigelsesministeren lægger den såkaldte ekspertgruppes anbefalinger til side og i stedet henvender sig til os, der har hånden på kogepladen. Vi er klar med konstruktive indspark til fremtidens beskæftigelsesindsats, så vi fortsat kan sikre, at ledige kan få de kvalifikationer, arbejdsmarkedet har brug – og holde til et godt og langt arbejdsliv.

Bragt i A4 Beskæftigelse, den 19. september 2024