Stop planerne for oliefeltet Hejre, Lars Aagaard

At binde sig til en oliekontrakt i over 20 år frem i tiden hjælper ingen. Det er tværtimod en katastrofe.

Af: Camilla Gregersen, Talsperson, Broen til fremtiden, forperson, DM, Helene Hagel, Talsperson, Broen til fremtiden, klima- og miljøpolitisk leder, Greenpeace, Maria Klingsholm, Talsperson, Broen til fremtiden, fagpolitisk ordfører, FOA og Niels Jørgen Jensen, Talsperson, Broen til fremtiden, næstformand, DLF

Danmark har netop godkendt et nyt oliefelt i Nordsøen, Hejre-feltet, hvorfra der frem til 2047 kan hentes mange millioner tønder olie op af den danske undergrund. Og det er ikke, fordi vi selv har behov for olien, for vi er allerede selvforsynende med olie og producerer meget mere gas, end vi selv bruger.

Vi kan tilsyneladende ikke sige nej, fordi vi er forpligtet i form af Undergrundsloven.

Kan det virkelig passe, at en aldrig udnyttet olielicens, som blev givet helt tilbage i 1998 – det var dengang, vi under storkonflikten hamstrede gær og toiletpapir, og Storebæltsbroen blev indviet – her i 2024 skal diktere vores klimapolitik og vores arbejdsmarkedspolitik på en klode, vi allerede forurener med alt for mange klimagasser?

At binde sig til en oliekontrakt i over 20 år frem i tiden hjælper ingen. Det er tværtimod en katastrofe for vores liv på Jorden, vores position som foregangsland og vores grønne renommé, når vi ellers globalt arbejder for, at alle lande skal stoppe med at tillade nye olie- og gasfelter og for en retfærdig udfasning af fossile brændstoffer i overensstemmelse med 1,5 graders målet i Paris-aftalen.

Derfor er det forkert at bruge penge og arbejdstimer på noget, der trækker os i den stik modsatte retning. Vi skal i stedet bruge kræfterne på at reducere forbruget af fossile brændsler og investere i grønne energiløsninger og grønne arbejdspladser, i at få udrullet varmepumper, fjernvarme, elbiler, solceller og vindmøller. Det er der, fremtiden ligger, det er der, fremtidens arbejdspladser ligger, og det er der, vi kan inspirere Europa og resten af verden.

Så kære Lars Aagaard, vis nu politisk mod! Stop Hejre-feltet og al anden investering i ny olie og gas, inden vi veksler grønne arbejdspladser med sorte, og inden vi forpasser vores mulighed for at gøre noget godt for fremtiden. Du har moralen på din side, du har alle Danmarks forpligtelser at læne dig op ad, og du har fuld opbakning fra Broen til fremtiden, alliancen af fagforeninger, grønne og sociale bevægelser samt forskere.

Bragt i Jyllands-Posten, den 7. juli 2024